گازهای فاضلاب و عوامل ایجاد آن 68659769756765

گازهای فاضلاب، که ترکیبی از گازهای معدنی هستند، معمولاً بوی نامطبوعی در خانه ایجاد می‌کنند. این گازها شامل سولفید هیدروژن، آمونیاک، دی‌اکسید کربن، متان، نیتروژن و هیدروژن می‌باشند که از تجزیه فاضلاب توسط باکتری‌ های غیرهوازی (باکتری‌هایی که نیاز به اکسیژن ندارند) حاصل می‌شوند.


☑️ عوامل ایجاد بوی نامطبوع فاضلاب

سولفید هیدروژن عامل اصلی بوی نامطبوع فاضلاب است. اگرچه به ندرت،آمونیاک نیز می‌تواند منجر به ایجاد بو شود. سایر گازهای مذکور بی‌بو هستند و تأثیری بر شدت بوی فاضلاب ندارند.

آستانه بویایی، یا پایین‌ ترین غلظتی که در آن می‌توان سولفید هیدروژن را حس کرد، در حدود 0.001 تا 0.01 قسمت در میلیون (ppm) است. این مقدار بسیار کم است. برای درک بهتر، می‌توان گفت که یک قسمت در میلیون، مشابه یک سانتی‌متر در ده کیلومتر است.

گازهای فاضلاب و عوامل ایجاد آن 565576868


🔴 مضرات استشمام گازهای فاضلاب

سولفید هیدروژن، گازی سمی است که در غلظت‌ های بالا می‌تواند مضر باشد. با این حال، در غلظت‌ های معمولی که در منازل یافت می‌شود، معمولاً خطری برای سلامت افراد ایجاد نمی‌کند.

در غلظت‌های بالای 150 قسمت در میلیون (ppm)، استشمام این گاز می‌تواند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی شود. این مقدار حدود 15,000 تا 150,000 برابر آستانه‌ای است که بیشتر افراد می‌توانند بوی آن را تشخیص دهند.

معمولاً غلظت گازهای فاضلاب در چاه‌ها و لوله‌های خانگی به سطح خطرناکی نمی‌رسد و خطری برای ساکنان ایجاد نمی‌کند. با این حال، افرادی که وارد تونل‌ها یا چاه‌های مرکزی فاضلاب می‌شوند ممکن است در معرض مسمومیت قرار گیرند، زیرا در این مکان‌ها غلظت بالایی از باکتری‌های غیرهوازی وجود دارد که باعث تجزیه مواد فاضلاب و تولید گازهای سمی می‌شوند.


⁉️ دلایل ورود گازهای فاضلاب به منزل

گازهای فاضلاب ممکن است به دلایل مختلفی وارد خانه شوند، که مهم‌ترین آنها عدم وجود شترگلو در سیستم زهکشی است.

✅ آسیب‌ های تهویه و ورود گازهای فاضلاب به منزل

سیستم تهویه لوله‌ کشی برای حفظ یکنواختی فشار اتمسفری در تمام طول لوله‌ها طراحی شده است و به گازهای فاضلاب اجازه می‌دهد که از سیستم لوله‌کشی به اتمسفر بالای خانه آزاد شوند. وجود شترگلو در این سیستم به جلوگیری از ورود گازهای فاضلاب به منزل کمک می‌کند.

در صورتی که سیستم تهویه لوله‌کشی گرفته یا آسیب‌ دیده باشد، فشارهای غیر یکنواختی ایجاد می‌شود. این عدم یکنواختی می‌تواند باعث برگشت گازهای فاضلاب به دهانه لوله شده و در برخی موارد، فاضلاب حتی ممکن است از خانه خارج نشود. بنابراین، تهویه مناسب و سالم در خانه بسیار ضروری است تا از ورود گازهای فاضلاب جلوگیری شود.

✅ شترگلوی خشک

اگر شترگلو در سیستم لوله‌کشی زهکش نصب شده باشد و برای مدت طولانی استفاده نشود، آب داخل آن تبخیر می‌شود. این امر باعث می‌شود گاز فاضلاب به راحتی وارد منزل شود.

✅ شترگلوی آسیب‌دیده

در صورتی که شترگلو دچار ترک یا آسیب شود و نتواند به‌خوبی آب را نگه‌ دارد، فاضلاب به زمین نفوذ کرده و بو تولید می‌کند.

✅ خط زهکش آسیب‌ دیده

اگر خط زهکش بین لوله اصلی فاضلاب و شترگلو بشکند یا ترک بخورد، گازها می‌توانند به محیط اطراف نشت کنند. همچنین، آسیب به این خط زهکش می‌تواند باعث نفوذ فاضلاب به پی یا زیرزمین خانه شود و در نتیجه، گازهای فاضلاب به داخل خانه راه پیدا کنند.

اگر مشکل گرفتگی لوله فاضلاب پارکینگ را دارید پیشنهاد می شود مقاله علت گرفتگی لوله فاضلاب پارکینگ و روش های رفع آن را بخوانید.

گازهای فاضلاب و عوامل ایجاد آن 487564786584


🌪️ نحوه ایجاد گازهای فاضلاب

گازهای فاضلاب زمانی تولید می‌شوند که اکسیژن یا سایر اکسیدکننده‌ ها در محیط میکروبی موجود نباشند. تحقیقات نشان داده‌اند که در فاضلاب تازه، تولید سولفید هیدروژن معمولاً برای دو تا سه روز اتفاق نمی‌افتد. اما با گذر زمان یا در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، تولید سولفید هیدروژن یک امر رایج است.

علاوه بر این، در برخی محیط‌ها شرایط خاصی وجود دارد که می‌تواند به تولید سولفید هیدروژن در سیستم‌ های لوله‌کشی فاضلاب کمک کند.


☑️ شرایط مناسب برای تولید سولفید هیدروژن

لایه آهکی در لوله‌ های فاضلاب: هنگامی که لایه‌ای از آهک بر روی لوله‌ های فاضلاب قرار گیرد و در زیر خط جریان آب باشد، این لایه، که حتی می‌تواند تنها چهار دهم اینچ ضخامت داشته باشد، فاقد اکسیژن است و شرایط مناسبی برای تولید سولفید هیدروژن فراهم می‌آورد.

ته‌ نشینی لجن در کف لوله: وقتی لجن‌ها در کف لوله‌های فاضلاب ته‌نشین می‌شوند، اکسیژن موجود توسط این لجن‌ها مصرف می‌شود و در نتیجه سولفید هیدروژن تولید می‌شود.

مشکلات در جریان لوله فاضلاب: در صورتی که مشکلی در جریان لوله‌ های فاضلاب ایجاد شود، مانند گرفتگی جزیی یا کلی لوله‌ها، فاضلاب به‌درستی خارج نمی‌شود و میزان اکسیژن کاهش می‌یابد. در این شرایط، سولفید هیدروژن می‌تواند در فاضلاب تجمع یابد.

گازهای فاضلاب و عوامل ایجاد آن 56576768


✔️ نحوه رفع مشکل گازهای فاضلاب

اگر مشکل در سیستم جمع‌آوری فاضلاب جزئی باشد، می‌توان با شستشوی ناگهانی و یکباره لوله‌ های فاضلاب، میزان جریان را افزایش داد و ته‌نشینی‌ها و گرفتگی‌ها را برطرف کرد. بهترین روش این است که مشکل سیستم لوله‌کشی را شناسایی کرده و آن را به‌طور کامل رفع کنید.

در صورتی که زهکش‌های کف فاقد شترگلو هستند، توصیه می‌شود که نسبت به نصب شترگلو اقدام کنید. مسدود کردن ساده زهکش‌ها کار منطقی نخواهد بود، زیرا آب وارد شده به زیرزمین جایی برای خروج نخواهد داشت و به داخل خانه جریان خواهد یافت.

برای رفع این مشکلات، بهتر است از انجام کارهای تعمیراتی خودداری کنید، چرا که بسیاری از موارد نیازمند تخریب محل مشکل هستند. اگر در گرگان زندگی می کنید برای حل دقیق و حرفه‌ ای مشکلات، پیشنهاد می‌شود از خدمات تخصصی، مانند خدمات فنرزنی لوله فاضلاب در گرگان، استفاده کنید. این خدمات، که توسط تیم گرگان لوله با بهترین تکنسین‌ های مجرب انجام می‌شود، می‌تواند به طور مؤثری مشکلات را برطرف کند و از ورود گازهای فاضلاب به خانه جلوگیری نماید.

گازهای فاضلاب و عوامل ایجاد آن 68659769756765

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *